Dimensjoner ved norskhet
30 min
Mål
Økt refleksjon og forståelse for ulike perspektiver på hva det vil si å være norsk.
Utstyr
- 1
Hyssing
- 2
Lapper med stikkord
Denne øvelsen er hentet fra undervisningsopplegget Norskhet i Flertall på Dembra sine hjemmesider.
Gjennomføring
- Del ut hyssing til hver gruppe og be dem legge den i en sirkel. (Denne sirkelen symboliserer «grenser» og bør- i tråd med oppgavens hensikt- ikke å være en «perfekt sirkel», men snarere en «grense som er litt ruglete, med noen kriger og kroker, og noen steder der det er åpning under).
- Del ut lapper med «Dimensjoner av norskhet», sortert i bunker etter farge. Se vedlegg. Forklare at det som står på dem er korte stikkord på ting som kan ha noe med det å være norsk å gjøre. Om de har noe med å gjøre eller ikke, er det ingen fasit på.
- Som gruppe skal se nå forsøke å bli enige om hva som er viktig for å være norsk.
- Sentrum av sirkelen: Viktig for å være norsk
- Lengre ut: mindre viktig for det å være norsk, men fortsatt mulig å være norsk
- Utenfor sirkelen: Umulig å være norsk, evt, helt irrelevant for spørsmålet om norskhet.
En deltaker om gang plasserer alle kortene fra samme farge og begrunner valget. Deretter diskuterer gruppen seg frem til enighet om plasseringen- eller finner et kompromiss- med vekt på å få frem bakgrunnen for ulike syn. Noen av kortene har ord som kan virke vanskelige eller uklare- dette er ofte fordi de er uklare! La deltakerne diskutere seg frem til sin forståelse av ordene så langt som mulig.