Hopp til hovedinnhold
-sier vi

Kort skjørt på bedehuset

  • 20 min

  • Utskrift av Gyrid Gunnes’ tekst og teksten fra Lukas 4, 16-19.

Mål

Reflektere over forestillinger vi har av hvordan kristen tro er blitt formidlet, og se om vi kan oppdage nye perspektiver på troen i møte med tekstene.

Gjennomføring

Les denne teksten av Gyrid Gunnes. Sitt i ring. Gjerne på gulvet eller med en ring av stoler. Alle leser en setning hver. Les gjerne teksten to ganger.

Ifølge Paulus skal kristne være jøde for jøde og greker for greker. Han tar feil. Jesus var snekker for de skriftlærde, baby for dem som ventet en krigerkonge, levende for dem som lette etter en død. Gud har hijab for dem som vil rive den av, kort skjørt på bedehuset. Hans rike er et nachspiel i oppbrudd, en flørt du ikke vet hvor vil ende. Kristus er lei kulturarv og tradisjon og reker i stedet gatelangs. Han driver oss ut i grenselandet, til samaritanernes landsbyer og tiggernes tilholdssteder. Han sier:
Forlat fiskegarnene. Følg meg.

Bibeltekst til å lese i sammenheng med Gyrid Gunnes’ tekst:


Lukas 4, 16-19
16Han kom også til Nasaret, hvor han var vokst opp, og på sabbaten gikk han inn i synagogen, slik han pleide. Da han reiste seg for å lese, 17rakte de ham profeten Jesajas bok. Han åpnet bokrullen og fant stedet der det står skrevet:
18Herrens Ånd er over meg
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
19og rope ut et nådens år fra Herren.


Gygrid Gunnes og Lukas 4, 16-19

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Hva slags bilde av Jesus gir disse to tekstene? Hva er likt og hva er forskjellig?

  2. 2

    Hvorfor setter Gunnes Paulus opp mot Jesus? Var de uenige? Les gjerne gjennom teksten som Gunnes refererer til i 1. Korinterbrevet 9, 19-23.

  3. 3

    I teksten til Gunnes sies det at Jesus snur opp-ned på det vi tenker. Hva tenker du?

  4. 4

    I Gunnes’ tekst bryter Jesus noen grenser. Hvilke?

  5. 5

    Hvorfor er (Jesus) Kristus i Gunnes’ tekst lei av kulturarv og tradisjon? Hva mener Gunnes med at Kristus «driver oss ut i grenselandet»?