Hopp til hovedinnhold

Siden er under oppdatering

-sier vi

Tusen tegninger

  • 20-30 min

Mål

Bevisstgjøre deltakerne på hvordan fordommer oppleves av den som blir utsatt for dem. Er det mulig å ta et oppgjør med egne fordommer og måten vi omtaler andre på? Vi har gode erfaringer med bruk av Karpe Diems tekster i samtaler med ungdom om fordommer, identitet og ordbruk.

Utstyr

  1. 1

    Utskrift av teksten til «Tusen tegninger»

  2. 2

    Projektor og tilgang til å vise og lytte til musikkvideo.

Gjennomføring

Søk opp musikkvideoen og spill av Karpe Diems «Tusen tegninger». Finn gjerne også en tekst som kan skrives ut og gis til deltakerne.

Sitt i ring. Gjerne på gulvet eller med en ring av stoler. Etter avspilling av musikk/video leser alle en setning fra sangen hver.

Forklaringer

Innledningsresitasjonen er på arabisk: «Dommedagen, paradis eller helvete. Hvis det er paradis, vil jeg se Gud.» «Baba» er et annet ord for «far».

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Hva syns du om denne sangen?

  2. 2

    Hvorfor likte du den/Hvorfor likte du den ikke?

  3. 3

    Hva er budskapet i sangen?

  4. 4

    Hva har teksten med tro å gjøre?

  5. 5

    Hva har teksten med gruppetilhørighet og båstenkning å gjøre?

  6. 6

    Hva mener Magdi med svart, hvit og grå?

  7. 7

    Denne sangen ble brukt av mange i etterkant av 22. juli 2011. Hvorfor det?

  8. 8

    Er det annen musikk og tekster du kjenner til som tar opp samme tema?

  9. 9

    Hva forteller denne teksten om Magdis forhold til Gud? Kjenner vi oss igjen i dette? Hva er eventuelt likt og/eller ulikt?

  10. 10

    Kan vi utifra sangen finne måter å være på som endrer måten vi setter andre i bås?