Hopp til hovedinnhold
-sier vi

Tusen tegninger

Lytteoppgave
  • 20-30 min

Mål

Bevisstgjøre deltakerne på hvordan fordommer oppleves av den som blir utsatt for dem. Er det mulig å ta et oppgjør med egne fordommer og måten vi omtaler andre på? Vi har gode erfaringer med bruk av Karpe Diems tekster i samtaler med ungdom om fordommer, identitet og ordbruk.

Utstyr

  1. 1

    Utskrift av teksten til «Tusen tegninger»

  2. 2

    Projektor/tilgang til å vise og lytte til musikkvideo.

Les Veiledning til øvelsene før du begynner.

Gjennomføring

Søk opp musikkvideoen og spill av Karpe Diems «Tusen tegninger». Finn gjerne også en tekst som kan skrives ut og gis til deltakerne.

Sitt i ring. Gjerne på gulvet eller med en ring av stoler. Etter avspilling av musikk/video leser alle en setning fra sangen hver.

Forklaringer

Innledningsresitasjonen er på arabisk: «Dommedagen, paradis eller helvete. Hvis det er paradis, vil jeg se Gud.» «Baba» er et annet ord for «far».

Spørsmål til samtale

  1. 1

    Hva syns du om denne sangen?

  2. 2

    Hvorfor likte du den/Hvorfor likte du den ikke?

  3. 3

    Hva er budskapet i sangen?

  4. 4

    Hva har teksten med tro å gjøre?

  5. 5

    Hva har teksten med gruppetilhørighet og båstenkning å gjøre?

  6. 6

    Hva mener Magdi med svart, hvit og grå?

  7. 7

    Denne sangen ble brukt av mange i etterkant av 22. juli 2011. Hvorfor det?

  8. 8

    Er det annen musikk og tekster du kjenner til som tar opp samme tema?

  9. 9

    Hva forteller denne teksten om Magdis forhold til Gud? Kjenner vi oss igjen i dette? Hva er eventuelt likt og/eller ulikt?

  10. 10

    Kan vi utifra sangen finne måter å være på som endrer måten vi setter andre i bås?