Tusen tegninger
20-30 min
Mål
Bevisstgjøre deltakerne på hvordan fordommer oppleves av den som blir utsatt for dem. Er det mulig å ta et oppgjør med egne fordommer og måten vi omtaler andre på? Vi har gode erfaringer med bruk av Karpe Diems tekster i samtaler med ungdom om fordommer, identitet og ordbruk.
Utstyr
- 1
Utskrift av teksten til «Tusen tegninger»
- 2
Projektor og tilgang til å vise og lytte til musikkvideo.
Gjennomføring
Søk opp musikkvideoen og spill av Karpe Diems «Tusen tegninger». Finn gjerne også en tekst som kan skrives ut og gis til deltakerne.
Sitt i ring. Gjerne på gulvet eller med en ring av stoler. Etter avspilling av musikk/video leser alle en setning fra sangen hver.
Forklaringer
Innledningsresitasjonen er på arabisk: «Dommedagen, paradis eller helvete. Hvis det er paradis, vil jeg se Gud.» «Baba» er et annet ord for «far».
Spørsmål til samtale
- 1
Hva syns du om denne sangen?
- 2
Hvorfor likte du den/Hvorfor likte du den ikke?
- 3
Hva er budskapet i sangen?
- 4
Hva har teksten med tro å gjøre?
- 5
Hva har teksten med gruppetilhørighet og båstenkning å gjøre?
- 6
Hva mener Magdi med svart, hvit og grå?
- 7
Denne sangen ble brukt av mange i etterkant av 22. juli 2011. Hvorfor det?
- 8
Er det annen musikk og tekster du kjenner til som tar opp samme tema?
- 9
Hva forteller denne teksten om Magdis forhold til Gud? Kjenner vi oss igjen i dette? Hva er eventuelt likt og/eller ulikt?
- 10
Kan vi utifra sangen finne måter å være på som endrer måten vi setter andre i bås?